Peter Quist Portfolio header

Utbildning

Utbildningarna har två saker gemensamt, de har alla breddat min kompetens och de har alla ytterligare fokuserat min inriktning mot programmering.

Grafisk medieproduktion var en utbildning som täckte i princip allt när det gäller just grafisk media. Om något var den aningen för bred så att säga. I mitt tycke kunde det varit större vikt på inriktningarna, eller åtminstone på Interaktiv Multimedieteknik som jag själv gick.
En sak som jag dock tycker är lysande med KY-utbildningar (eller YH som det inordnats under numera) är praktiken, eller LIA (Lärande i Arbetet) som följer med. Tanken är att 1/3 av studietiden ska bestå av praktik på ett företag där man blandat ska skaffa sig erfarenhet men även kunna deltaga i skarpa projekt för att få en bättre koppling till hur det faktiskt fungerar att jobba i branschen.
För egen del så spenderade jag mina 3 praktikperioder under de 3 utbildningsåren på tryckeriet Tryckfolket AB i malmö, på en reklambyrå i Paris driven av Agnès Bouche, samt med att bygga en företagswebbplats åt TEKMAT AB.

Avancerad Flashprogrammerare var en utbildning som väldigt mycket levde upp till mina höga förväntningar. Jag hade redan sedan tidigare bra programmeringskunskaper inom såväl PHP som ActionScript3 därför var det viktigt för mig att utbildningen kunde ta mig ytterligare ett snäpp. Tack vare enormt duktiga lärare och utmanande och väldigt varierande projekt fick jag precis det jag var ute efter. Jag blev tydligt mer bekväm med såväl OOP som MVC och fick mycket bra referensprojekt att visa upp, flera som går att hitta under sektionen Flash. Dessutom banade det väg för mitt andra stora intresse spel- och apputveckling. Min praktikperiod spenderade jag på Fuente Interactive Lab AB, där jag sedemera blev projektanställd, dels som webbutvecklare och dels som lärare/föreläsare för nästa årskull Avancerade Flashprogrammerare. Enormt roligt!

Programmering iPhone och Android har varit en utbildning som jag starkt kan rekommendera för de, som jag, som vill lära sig bygga appar till de två största plattformarna för närvarande, iOS och Android. Att få lära sig att utveckla native appar både i Java och Objective-C är enormt inspirerande. Att dessutom kunna ta till sig andra teknologier som tex apputveckling med JavaScript i Titanium är en stor bonus.
Praktikperioden spenderade jag till största del med att utveckla två spel för både iOS och Android, varav det första, BombSweep, redan finns att ladda ner på både Appstore och Google Play.